Outreach - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Harmen Duitman - WaarBenJij.nu Outreach - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Harmen Duitman - WaarBenJij.nu

Outreach

Door: Harmen

Blijf op de hoogte en volg Harmen

19 Mei 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

...let's Go and Do something...

Woensdag middag, outreach middag. Vanaf deze week gaan we elke woensdag middag met een aantal mannen de sloppenwijk in om mensen in nood op te zoeken en met hun te bidden. Woensdag ging ik met Johny en Vusi(beide sloppenwijk bewoners en werknemers bij V4A) mee de wijk in. We bezochtten het slechste gedeelte met huisjes van hout en golfplaten en andere restafval. Daar bezochtten we drie huisjes met allemaal gevallen van ziekte, geen inkomen, geen eten of een lekkend huis. ook was daar een man die zijn benen had verbrand en niet meer kon werken, gaten in zijn dak en bijna geen eten. Toch was er een groot vertrouwen en vreugde in God. En dan zit je daar dan als blanke man... wat leerzaam..

Donderdag ochtend zaten we aan het begin van de dag met een stel rond de tafel en bespraken de nood die we bij de outreach hadden gezien. Met name de situatie van oma en haar twee kleinkinderen zat bij mij in het hoofd. Haar dochter lag sinds een paar dagen in het ziekenhuis. Zonder inkomen en eten moest ze nu voor haar kleinkinderen zorgen. Zelf is ze over de 80 jaar en is dat eigenlijk onmogelijk. We bespraken wat we eigenlijk konden doen. Heeft eten geven zin? Want dan blijf je bezig? Gelukkig kwamen we uit bij de Bijbel die ons vertelde dat we niet moesten kijken naar de omstandigheden, maar gewoon moesten gaan 'zaaien', helpen dus. God heeft in de hand wat de 'oogst' zal worden, onze verantwoordelijkheid is gewoon DOEN. En zo vonden we het echt nodig voor deze oma hulp te brengen. Zo gingen er een aantal met eten naar toe en twee andere gingen naar het maatschappelijk werk om deze situatie te melden. Daar was een vrouw die wel mee wilde en hulp aanbood. Het bleek een vrouw vol van God te zijn en deze dag opende God allerlei deuren om deze oma te helpen. Dit hadden we zelf nooit kunnen bedenken. Deze vrouw wilde zelfs blijven slapen in de nachten, maar er was opeens een ander kleinkind van 20 die wel voor oma wilde zorgen en dat aan ons beloofde. Daarnaast bood de vrouw van het maatschappelijk werk één van onze werknemers een betere plek aan om te wonen.

God opende gewoon de deuren terwijl wij alleen maar gehoorzaamde aan Zijn vraag om te helpen en voorzag ons met een oplossing voor deze vrouw... Ons gebed om genezing is nog wel steeds nodig voor de vrouw in het ziekenhuis...

• 19 Mei 2007 - 16:39

Dineke:

Speechless!
    Niet alleen om de zonsondergang, maar juist ook voor je 'verhaal'!
    Wat een geweldige dingen doet God!
    Echt mooi om te lezen en fijn ook voor de oma die ermee geholpen is!
    En voor ons luxe,altijd klagende Hollanders om leren tevreden te zijn met wat we hebben!;)

Tof dat je elke woensdag de sloppenwijken ingaat! Hier gaan vast nog meer wonderbaarlijke 'verhalen' op volgen.......Gods Zegen!

Dineke

• 20 Mei 2007 - 17:18

Lisanne:

Wow dat is idd echt gaaf om te lezen. Je maakt zo heel wat mee en het zijn ervaringen voor je leven! En dat die mensen zo'n vertrouwen hebben op God, geweldig is dat!!!
    Be Blessed!!!

**Lisanne**

• 20 Mei 2007 - 17:29

De Terlouwtjes:

Ha die Harmen,

Wat heb jij een rugzak aan ervaring als je weer terug komt naar Nederland. Geweldig om zo bezig te mogen zijn in het Koningkrijk van God.

Wat zal het omaatje dankbaar en blij zijn met mensen die van God mogen weten dat ze haar mogen en kunnen helpen. En dat alle eer gaat naar onze Heer!!

Groetjes maar weer en tot het volgende bericht, we kijken er weer naar uit.

Liefs de 6 Terlouwtjes

ps. we zullen je broer de groeten doen als we hem tegenkomen op Opwekking.

• 20 Mei 2007 - 18:35

Bas En Ria Vd Giesen:

Hallo Harmen,
    Geweldig om dit alles van jullie mee te beleven,niet alleen het bouwen van die fosterhuisjes,maar ook je dienstbaar maken voor je medemens.Veel sterkte toegewenst, en doet Cees de groeten

• 20 Mei 2007 - 21:13

Annemieke Konijn:

Heeej Harmen,
    Ek es wir by die huis in Holland!!! Hoe is het zo in Jeffrey's Bay. Gaaf zeg die outreaches, ik wist niet dat jullie dat gingen doen. Nou he tot over een week of 5 en ik heb weer zin om terug te gaan naar Jeffrey's Bay
    Doei Annemieke

• 26 Mei 2007 - 16:34

Christine Moolenaar:

wat fijn dat er zoveel voor kinderen wordt gedaan!
    Mooi dat je ook wat van het land kunt zien.
    ja er is veel nood; weet ik van zus die in Johannesburg werkt

• 26 Mei 2007 - 16:36

Christine Moolenaar:

en wilde je even complimenteren met je website. Zeer overzichtelijk en mooie foto's/ krijg van alle vorderingen goede indruk