Jam - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Harmen Duitman - WaarBenJij.nu Jam - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Harmen Duitman - WaarBenJij.nu

Jam

Door: Harmen

Blijf op de hoogte en volg Harmen

21 April 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

De tijd vliegt en de week is voorbij voordat je het door hebt. Deze week werd aan het begin de vloer van de Worship Hall geverfd en deze is nu al een week niet in gebruik. Eindelijk zit er een degelijke laag verf op en zal dit heel wat stof gaan schelen in de zaal.

De bouw van de huisjes gaat ook door. Het is een flinke klus om de funderingen uit te graven, want er zitten veel, heel veel rosten in de grond. Gelukkig kregen ze hulp van een graafmachine die ook op het terrein aanwezig was voor de riolering. Het gaat wel erg snel allemaal en wij komen om de dag langs en volgen het project goed. Soms ontdekken we nog een foutje. Zo zagen we afgelopen donderdag dat ze de binnenwanden van 1 woning in spiegelbeeld hadden uitgezet...oeps foutjes, maar we waren nog op tijd.

Hieronder plaats in een deel van de songtekst van het nummer Jam van Toon Hermans. Wij komen uit Holland en proberen een idee te krijgen wat de mensen hier soms moeten doorstaan. Dit lied geeft een beetje weer waarom dat voor ons Hollanders nog een extra moeilijk is, want wij zitten toch met heel andere problemen en hebben nog nooit geld te weinig gehad voor eten.

We hebben volop bier in blik
We hebben water zonder prik
We hebben sherry en roze
We hebben hele potten thee
En de thee is really hot
Want de muts zit op de pot
En de kip zit in de gril
We hebben alles wat je wil

We hebben lekkere boterjus
Cabaret en ijsrevue
We hebben bruin- en wittebrood
En een overvloed aan brood
We hebben hash en Mogadon
En een nieuwe magnetron
We hebben alles, zuur en zoet
Oh, het gaat in Holland goed

Maar we staan met z'n allen in de file
En ze slaan je op je bakkes in de tram
Staat je auto in de stad, wordt je radio gejat
Maar we hebben vijfenveertig soorten jam

We hebben kilo's Franse kaas
En saté's en loempias
En een ouwe en een jonge neut
Een haptonoom en een therapeut
We hebben Story en Privé
Telefoon op de WC
En patatten zonder schil
We hebben alles wat je wil

Maar we staan met z'n allen in de file
En ze slaan je op je bakkes in de tram
Staat je auto in de stad, wordt je radio gejat
Maar we hebben vijfenveertig soorten jam

Maar we hebben vijfenveertig soorten jam
Maar we hebben vijfenveertig
Vijfenvijftig, vijfenzestig, vijfenzeventig, vijfentachtig
We hebben honderd soorten jam
Wat een jam

  • 21 April 2007 - 20:15

    De Terlouwtjes:

    Yes, het is weer gelukt om een eerste reactie te geven op je bericht. Grappig om te lezen hoeveel jam we hebben in Holland maar zeker ook de ernst van onze overvloed aan eten in tegenstelling van het tekort aan eten in de sloppenwijk.Zowel geestelijk als lichamelijk.

    Nou Harm de groeten maar weer vanuit een heerlijk zonnig Ammers en ook de groeten aan Cees.

    De 6 Terlouwtjes

  • 22 April 2007 - 18:35

    Geralda:

    en jahoor ben ik even nummer twee!!! dus een hele lieve groet vanuit ammers ook van mij en ik blijf jullie volgen op de voet... groetjes aan de meiden en Cees.

    hug geralda

  • 24 April 2007 - 15:17

    Lisanne:

    heej harmen,

    leuk om weer wat te lezen!!! het gaat goed allemaal volgens mij man, gaaf hoor. nou veel plezier en suc6, btw hou alles maar goed in de gaten ;-) hahah

    tot horens,
    **Lis**

  • 24 April 2007 - 17:12

    Elma:

    Ha die Harmen!
    Wat leuk om je te volgen daar in Zuid-Afrika. En goed te horen dat ook jij je plekje in den vreemde hebt gevonden. Nog maar drie maanden in Griekenland. Ik ga er volop van genieten. Lijkt me lekker om weer terug te zijn in Nederland maar er zijn zoveel dingen die ik ga missen. Jij ook Gods zegen daar en houd me op de hoogte!
    Filakia!

  • 25 April 2007 - 08:38

    Tjitske:

    Heey Harmen!
    Alweer een tijdje geleden dat ik op je site gekeken heb. Wat is het leuk om je verhalen te lezen en te zien hoe je leven er daar een beetje uitziet!
    De tijd vliegt voorbij hé?!
    Bedankt voor je mail. De dienst was echt super bijzonder afgelopen zondag. Echt gaaf om die stap te maken.
    Maar ik gaat weer even aan het werk.
    Mede namens mijn aanstaande ;-) eeb fijne week.
    Lieve groet,
    Tjitske

  • 27 April 2007 - 12:06

    David :

    Hoi Harmen,

    Eindelijk had ik even tijd om je verhalen te lezen en je foto's te bekijken. Het ziet er erg goed uit en zo te lezen heb je het erg naar je zin.

    Veel succes de komende weken met de bouw, de fundering en dergelijke is tenslotte de belangrijke basis.

    Groet,

    David
    (En de rest van Heddes natuurlijk)

  • 02 Mei 2007 - 16:04

    Esther:

    St. Francis Bay is echt heel mooi! Is dat waar je altijd gaat surfen? Echt schitterend! He, succes met al het bouwen en werken enzo daar! Nederland mist je, ik ook.. ben wel hele blij dat ik je nog regelmatig via gmail spreek:)

    je hoort nog van me, doei Harmen!!
    xxx esther

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

01 Februari 2008

www.harmengeralda.nl

08 September 2007

Nieuwe plannen

06 Augustus 2007

Bij die Huis

27 Juli 2007

Afscheid en vluchten

25 Juli 2007

De laatste loodjes
Harmen

Actief sinds 10 Nov. 2006
Verslag gelezen: 93
Totaal aantal bezoekers 25351

Voorgaande reizen:

05 Maart 2007 - 06 Maart 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: