Vakantie - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Harmen Duitman - WaarBenJij.nu Vakantie - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Harmen Duitman - WaarBenJij.nu

Vakantie

Door: Harmen

Blijf op de hoogte en volg Harmen

07 April 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

Deze en volgende week is het hier vakantie bij de scholen. Bij Victory for All is het dan de gewoonte dat er een Holiday programma wordt gehouden. Dit keer werd het groots aangepakt en verwachtte men heel veel kinderen uit de wijk. Vanaf maandag tot en met donderdag werd er in de ochtend en middag een programma gedraaid. Dagelijks kwamen er tussen de 100 en 200 kinderen op af. Uren van te voren stonden er al kinderen te wachten bij het hek om naar binnen te gaan. In de twee uur dat ze binnen waren in de grote hal werd er gezongen ( en deze kinderen kunnen echt zingen!), luisterden ze naar een verhaal, poppenspel of toneelstukje en werd er natuurlijk geknutseld of gevoetbald. Een aspect dat mij liet zien dat dit geen Hollands kinderprogramma is, was het moment dat alle kinderen op hun stoel zaten en eten en drinken kregen. De meeste hebben niet fatsoenlijk te eten en hier kregen ze allemaal een boterham met vlees. En er klaagde niemand dat ze het niet lustte of dat er boter op zat. Ze aten het gewoon, want dit krijgen ze gewoon niet altijd.

Cees en ik zouden in eerste instantie ook mee gaan helpen in het vakantie programma, maar de drukte rondom de Foster Houses zorgde ervoor dat we aan het tekenen moesten. De ontwikkelingen rondom de huisjes zijn best bijzonder te noemen. Afgelopen week was de week dat we een vergunning moesten aanvragen bij de gemeente. Maar voordat we de tekeningen hadden ingeleverd, kregen we al te horen dat we met bouwen mogen beginnen. De tekeningen moesten we nog wel even een dag later inleveren. Deze tekeningen zijn nog niet te vergelijken met een Nederlandse bouwaanvraag, maar ze waren erg onder de indruk van onze digitale tekeningen. Het is ook erg belangrijk dat we mogen beginnen, want een man uit de kerk wil het aanbrengen van de riolering en bijbehorende graafwerkzaamheden gratis doen. Deze man heeft zelf graafmachines en kan binnen twee weken daarmee beginnen. Dus nu starten we waarschijnlijk al over twee weken i.p.v. in juni!

Bij dit bericht staan ook nog een aantal foto’s van de Townships. Hier ben ik afgelopen week wat verder doorheen gelopen. Dit is erg indrukwekkend om allemaal te zien, te horen en te ruiken. Als je beseft dat veel mensen hier wonen met Aids en dat hun kinderen ook besmet zijn, wordt je stil en weet je dat er snel een verandering moet komen…

• 07 April 2007 - 09:53

Juutje:

Ik zag je online staan, en daardoor je site eens gaan zoeken.. Jeetje wist wel dat je weg zou gaan, maar niet dat je al weg bent. Heb je laatste verhaal gelezen, maar ga zeker de rest ook lezen.. Wens je veel succes daar. Wat een indrukken zal je opdoen.. En wat een ontzettende mooie kindjes trouwens :D

Groetjes Judith Verhoef

• 07 April 2007 - 15:11

Dineke:

Wow Harmen! Je hebt weer heel wat meegemaakt de afgelopen tijd!
    Die tekeningen zien er echt professioneel uit zeg... goed werk, al typt een leek dit ;)
    Gaaf dat de bouw ook eerder kan beginnen!
    Het zal echt tot een Zegen zijn voor de mensen aldaar!

Vanuit Nederland wens ik je fijne en gezegende paasdagen in SA; hebben ze daar nog een andere manier van paasdagen vieren???

Groeten,
    Dineke

• 08 April 2007 - 13:19

Lisanne:

Heeej Harmen,

Gaaf man die huisjes en zooow vet dat je nu al snel kunt beginnen:-) Hele fijne paasdagen toegewenst en ik lees je volgende verhaal binnenkort wel weer!
    Suc6 met alles...

Groetjes,
    Lisanne

• 09 April 2007 - 08:48

Job:

Hey man,

Wat ziet het er geweldig uit zeg!WOUW
    Al die mooié foto,s. Lijkt me heel gaaf.
    Ben benieuwd naar je andere verhalen en foto,s

Groet, Job

• 12 April 2007 - 01:51

Geralda:

toch maar weer even op de site gaan kijken... heerlijk om via jouw site te kunnen nagenieten en al jullie belevenissen te kunnen blijven volgen...

hug

• 12 April 2007 - 17:51

Christine Moolenaar:

mijn reactie vind je in the chatroom